Powrót na główną stronę     Skocz do archiwum

Wiecie? - no to poczytajcie    23.01.2001


Nasz stary kapitan odpowiada na pytania. Dziś będzie o tym co kupć na jacht (i zamiast czego). To tekst nie do wklejania, ale do rozważenia. Żyjcie wiecznie! Jerzy Kuliński


Drogi Don Jorge, Mam dla Twych młodych Czytelników kilka rad, jak najrozsadniej wydać kilka złotych przed nadchodzącym sezonem. Oczywiście chodzi o wydatki majace na celu rzeczywiste podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Czyli krótko i nie koniecznie po kolei. W co powinniśmy wyposażyć jacht p r z e d zakupem bow thustera, pilota do windy kotwicznej, czy stojaka do nadkokpitowego parasola.

1. Emergency Position IndicatingRadio Beacon, czyli po prostu EPIRB 406 Mhz - pracująca automatycznie radiopława ratunkowa. Wymaga rejestracji, gdyż wtedy nabywa zdolność identyfikacyjną. Pozycja jest ustalana za jednym przelotem satelity. Dokładność pozycji - 3 Mm. Transmisja także na 121,5 MHz. Dość droga - około 500 GBP (funtów brytyjskich).

2. EPIRB 121,5 Mz jest tańsza, bardziej popularna. Jej skuteczność jest zadawalająca w rejonach zagęszczenia lotniczych korytarzy powietrznych i szlaków statków. Nie wymaga rejestracji, nie posiada identyfikacji, ma mniejszą moc, mniejszą stabilność częstotliwości, wymaga 2 przelotów satelity aby ustalić pozycję (dokładność około 17 Mm). Satelity nie "przechowują" sygnału 121,5 Mhz. Aby przekazac sygnał muszą jednocześnie "widzieć" pławę i talerz odbiornika . To chyba jest powodem że po 2008 roku satelity nie będą odbierać 121,5 MHz. Cena około 130 GBP

3. Search and Rescue Radar Transponder (SART) - pozwala zlokalizować na ekranie radaru wzywającego pomocy. Gdy boja SART odbierze 9GHz-owy impuls radaru statku czy helikoptera - transmituje z powrotem inny sygnał niż zwykłe echo. Jest to dwanaście kropek w namiarze na transponder. Im impuls jest silniejszy (statek blizej) tym sygnał na ekranie bardziej zmienia się w łuki a następnie w kręgi. Baterie pławki działają 96 godzin (stanby) i 8 godzin gdy wzbudzona przez radar emituje sygnał. Widoczna przez samoloty z 30 Mm, przez statki - 5 Mm.. Sygnał tym sprawniejszy im pławka wyżej (gorzej gdy ludzie juz w pasach ratunkowych w wodzie). Jeżeli użyjecie ją na jachcie to powinniscie USUNĄĆ REFLEKTOR RADAROWY gdyż powoduje on silne tłumienie sygnału.

4. O radioteleksie "Navtex" napisano już tyle, ze wspominam tylko dla porządku. Ostrzezenia i prognozy w ludzkim jezyku, na pismie i o dowolnej godzinie. Wydatek około 150 GBP (model z monitorem, bez drukarki)

5. "Małosolnym" radziłbym ręczną ukaefkę i fotograficzną lampę błyskową (photo-flash). Tani i bardzo dobrze dostrzegalny sygnał swietlny.

To by było na tyle. Życze braku problemów. Leszek Strzykowski



Napisz do autora informacji w serwisie


Hosting, serwery, konta www