Powrót na główną stronę     Skocz do archiwum

Przedsezonowe rady starego kapitana    23.01.2001


Nasz wspólny znajomy, zawodowy kapitan żeglugi wielkiej (i armator jachtu!), który dziesieciolecia przepracował na tankowcach, ten sam którego poznaliscie przed laty w ostatnim rozdziale "Praktyki bałtyckiej" przysłał mi taką oto przedsezonową pogadankę. Przeczytajcie ją wszyscy, nawet kapitanowie. A może byście sobie to wydrukowali i przykleili do tylnej okładki Dziennika Jachtowego? Pozytku z lektury! Żyjcie wiecznie ! Jerzy Kuliński


Drogi Don Jorge. Często (nawet na Jezioraku) słyszę pytania "Co teraz będzie z naszymi ukaefkami?", "Czy można pracować na dotychczasowych kanałach?", "Czy będziemy musieli kupić nowy, zgodny z GMDSS sprzęt ?", "Co się generalnie zmieniło?" To normalne, że nie wszyscy śledzą zmiany na bieżąco (bo nie muszą), a większość nie ma ani czasu ani pieniędzy na kurs GMDSS. Ukręciłem taką miksturę na ogólne uspokojenie. Zobacz czy działa, może umieścisz ją na Twojej stronie.

1. GMDSS n i e    j e s t dla jachtingu obowiazkowy, ale nic nie stoi na przeszkodzie aby się w taki nowoczesny sprzęt zaopatrzyć i zarejestrować dla wszystkich MMSI (Maritime Mobile Service Identity - dziesieciocyfrowy numer, którego 2 pierwsze cyfry to NATIONAL CODE (MID), reszta to indywidualny numer statku. Stacje brzegowe mają przed MID dwa zera, np. 00 123 456789).

2. Kanał 70-ty uzywany w y ł ą c z n i e dla DSC (Digital Selective Calling - radiotelefon pozwalający na automatyczny nasłuch - transmituje cyfrowe wywołanie, jak również głosowe komunikaty. Poza tym - normalna ukaefka, ale na stałe połączona do GPS, aby podać pozycję jednostki wzywajacej pomocy) w niebezpieczeństwie lub wywołania selektywnego numerem MMSI, kiedy kanał roboczy jest niedostepny. Czyli dopóki nie masz DSC i numeru MMSI - ZAPOMNIJ O KANALE 70!

3. Kanał 16-ty - generalnie do korespondencji w niebezpieczeństwie, ale dalej jako kanał wywoławczy dla statku bez DSC i MSI.

4. Kanał 13 - ty - do korespondencji między statkami (bridge to bridge) dotyczącej bezpieczeństwa żeglugi. Ważne!

5. Kanał 06 - nadal p i e r w s z y do rozmów miedzy statkami, ale zgodnie z GMDSS do komunikacji samolot-statek w operacjach ratowniczych i bezpieczeństwa żeglugi. Lepiej od razu przejść na kanał 08 (intership). Reszta kanałów bez zmian.

6. Jeszcze dwa słowa o radiotelefonach DSC. Pamiętajcie ze naciśnięcie klawisza(y) DISTRESS powoduje automatyczne wysłanie na kanale 70 sygnału zawierajacego MMSI, precyzyjną pozycję, czas UTC. Powtarzane jest automatycznie co 4 minuty, aż do uzyskania potwierdzenia odbioru. Później cała korespondencję prowadzi się głosem na kanale 16-tym.

Myślę, ze ta miksturka minimalnej wiedzy uspokoi najbardziej zestraszonych lub zdezorientowanych. Jeśli będą zainteresowani - przygotuję następną. Pozdrawiam Ciebie i Twoich Czytelników! Leszek Strzykowski.



Napisz do autora informacji w serwisie


Hosting, serwery, konta www