Powrót na główną stronę     Skocz do archiwum

TARS # 2 - start!    03.06.2000


Stały współpracownik www.kulinski.zagle.pl - kapitan Jerzy Knabe kabluje z Plymouth:

Teoretycznie wszystkie jachty startujace w regatach powinny byc w Plymouth na tydzien przed startem by umozliwic prace komisji regatowej i dac do siebie dostep wszelkim mediom. Wiadomo, ze sponsorzy dlatego daja pieniadze po to aby ich znak fabryczny lub marka przyciagnela uwage lub tylko podswiadomie zostala zauwazona przez miliony konsumentow. W praktyce zawsze ktos nie doplynie na czas. Przewaznie z powodu problemow technicznych. Zas wsrod tych powodow najczestszym jest takielunek. I tak ilosc uczestnikow maleje wraz ze zblizaniem się terminu startu. Lista startowa z dn. 17 kwietnia miala 95 pozycji. 1-go czerwca zostalo na niej 71. Do momentu startu pewnie będzie jeszcze mniej. Pozostaly na niej cztery kobiety, wszystkie startujace na jachtach jednokadlubowych: Polka Asia Pajkowska (figurujaca na liscie juz od poltora roku) na jachcie NTOMBIFUTI z numerem na zaglu 19, w klasie 4 (do 40 stop LOA) dwie Angielki - Emma Richards sy.PINDAR nr.96 klasa 2 (do 50 stop) - Ellen Macarthur sy.KINGFISHER nr. 888 klasa 1 (do 60 stop) i Francuzka Catherine Chabaud sy WHIRLPOOL nr.92 tez klasa 1 Dla Asi jest to pierwszy start w regatach samotnych i transatlantyckich. Swoj znaczacy sukces ma juz praktycznie w kieszeni. Wytrwaloscia i zdeterminowaniem, prawie samotnie, doprowadzila do sytuacji, ze znajduje się gotowa na starcie z jachtem niosacym bialoczerwona bandere Yacht Klubu Polski. Pozostale zawodniczki, o statusie zeglarek zawodowych, to nie debiutantki i maja juz za soba wiele regatowych osiagniec. Nie nalezy wiec oczekiwac cudow. Ale trzymajmy kciuki! Poza formalnym podzialem na klasy cale regaty mozna jeszcze posegregowac na rozne segmenty uczestnikow. Sa jachty jedno i wielokadlubowe. Sa zeglarze, ktorych niewatpliwie mozna zaliczyc do zawodowcow ale zachowali się jeszcze zeglarze amatorzy - ci ktorzy przed czterdziestu laty po raz pierwszy uruchomili tak rozrosnieta obecnie instytucje regat oceanicznych. Obecne regaty, pod nazwa Europe 1 New Man Star, odbywaja się po raz jedenasty, w czterdziesta rocznice pierwszych, piecio osobowych, amatorskich (innych wtedy nie bylo) regat OSTAR (Observer Singlehanded TransAtlantic Race). Start w niedziele 4-go czerwca zostal przesuniety z samego poludnia na godzine lokalna 12.10 (13.10 czasu srodkowo europejskiego) z powodu kolizji z inna impreza sportowa w innym miejscu swiata, ktora tez interesuje wszechpotezne media... Ze wzgledu na duza ilosc startujacych, dla bezpieczenstwa wszystkich, start zostal rozlozony na dwie raty. O 12.10 startuje klasa 1 i 2-ga, pol godziny pozniej o 12.40 pozostale klasy (3,4 i5-ta) Honorowym starterem regat będzie Val Howells - jeden z tych pieciu uczestnikow pierwszych, historycznych juz regat OSTAR 1960. Rekordem trasy do Newport jest od 1988 roku czas 10 dni, 9 godzin i 15 minut osiagniety przez Francuza Philippe Poupon na jachcie FLEURY-MICHON IX. Liczac na taki albo lepszy wynik meta w Newport będzie dzialac juz od 13 czerwca - az do godziny 22.59 czasu lokalnego dnia 16 lipca 2000. Kto przyplynie po tym terminie - nie ukonczyl regat. Zdjecia filmowe ze startu i mety (wykonywane z szybkich motorowek i helikopterow) wykonywane przez Royale Production Team maja byc dostepne darmowo dla swiatowych stacji telewizyjnych. Sledzenie przebiegu regat tez powinno byc stosunkowo latwe. Biuro prasowe radia "Europe 1" w Paryzu będzie w codziennym kontakcie z kapitanami, będzie podawac analize sytuacji meteorologicznej na trasie. RP Team będzie produkowal animowane migawki sytuacji na oceanie. Oczywiscie regaty mozna tez będzie sledzic na internecie. Oficjalna strona regat: www.europe1newmanstar.com Strona Royal Western Yacht Club: www.rwyc.org Strona "Asi" czyli jej sponsorow z ktorymi będzie miala szczegolny kontakt:www.salcombe.co.uk JERZY KNABE



Napisz do autora informacji w serwisie


Hosting, serwery, konta www