ROZPORZĄDZENIE
Kpt.jacht. BOGDAN MATOWSKI, członek Zarządu PZŻ przedłożył władzom Związku wniosek o wystąpienie do Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej aby anulować Rozporządzenie Ministra Żeglugi z 12 lipca 1968 w sprawie bezpieczeństwa żeglugi morskich statków sportowych (Dz.Ustaw 30/68). Wyłącznie na podstawie tego Rozporządzenia wystawiane są Karty Bezpieczeństwa jachtów morskich. Bezowocne próby nowelizacji tego rozporządzenia podejmowane były w latach 80-tych. Ostatnie działania i projekty nowelizacyjne opracowano w Głównej Komisji Morskiej PZŻ w latach 1992-1995.
W/w rozporządzenie jest archaiczne i stanowi istotne utrudnienie w uprawianiu żeglarstwa morskiego. Szczególnie dotyczy to definicji regionów żeglugi (np. "żegluga przybrzeżna" powiązana jest wyłącznie z polskim wybrzeżem) czy wymogi wyposażenia jachtów, wymóg karty pływackiej itp.
Kapitan Matowski domaga się od PZŻ niezwłocznego wystąpienia do Ministra o wyłączenie jednostek sportowych z wymogów wprowadzenia systemu GMDSS w jachtingu morskim. Polski Rejestr Statków w Przepisach klasyfikacyjnych i budowy jachtów morskich - cz. III "Wyposażenie i stateczność" 1996, pkt. 7.5. wprowadza wymóg aby od 1 lutego 99 wszystkie urządzenia na jachtach były zgodne z wymogami Światowego Systemu Łączności w Niebezpieczeństwie i dla Zapewnienia Bezpieczeństwa GMDSS. Wprowadzenie tego wymogu spowoduje konieczność wymiany w przyszłym roku (1999) na większych jachtach używanych dotychczas radiotelefonów UKF lub zakup specjalnych przystawek (wraz z oddzielną anteną) do selektywnego wywołania. Koszt takiej przystawki jest porównywalny do wartości średniej klasy radiotelefonu UKF dotychczasowej generacji. W przypadku jachtów uprawiających żeglugę oceaniczną wymogi GMDSS zobowiązują do posiadania przystawki di radiotelefonu pośredniofalowego (ta sama skala kosztów modernizacji).
Ze względu na wysokie ceny - spełnienie wymogów GMDSS przekracza możliwości wielu armatorów jachtów morskich. Najważniejszym aspektem sprawy jest to, żre system GMDSS jest obowiązkowo wprowadzany wyłącznie na statki zobowiązane do spełniania wymogów Konwencji SOLAS - która NIE OBOWIĄZUJE JEDNOSTEK SPORTOWYCH (kolejny przykład asekuranctwa i pazerności władz - konkluzja J.K.). Popierajcie Matowskiego ! To przecież Wasz interes. A jeśli ktoś zamierza kupować radiotelefon UKF niech wezmie pod uwagę te informacje. 1998-06-01.